Slowboat, in 2 dagen naar Luang Prabang gevaren. - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Dekuijltjes - WaarBenJij.nu Slowboat, in 2 dagen naar Luang Prabang gevaren. - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Dekuijltjes - WaarBenJij.nu

Slowboat, in 2 dagen naar Luang Prabang gevaren.

Door: Angela

13 Juli 2013 | Laos, Luang Prabang

Zo, we zijn in Laos.
Gisterochtend was het echt heeeeel slecht weer. Het kwam met bakken uit de lucht vallen.
We werden keurig om 08:00 uur opgehaald door de minivan, die ons naar het imigratiepunt bracht aan het water. Daar werden onze rugzakken in plastic zakken gestopt met een kaartje eraan met de naam van 'cruise-boot' erop... Ik had de avond ervoor al alle papieren ingevuld en pasfoto's van thuis meegenomen. Dus paspoorten inleveren met documenten en wachten... De regenponcho's hadden we inmiddels al tevoorschijn gehaald :(
Na 10 minuten waren onze paspoorten klaar en bagage was inmiddels al opgehaald om naar de boot te brengen. Het was behoorlijk druk en voor ons heel chaotisch maar er zit toch een soort van systeem in. Vervolgens moesten we op een heel klein bootje de rivier over steken in de regen!! Natte kont en natte voeten. Aan de overkant was dan de douane voor de stempel in het paspoort. Wat nou bagage-check?! Vervolgens weer een tuk-tuk in die je dan naar de boot brengt. En maar hopen dat de plastic zakken goed om de rugzakken zitten want het regent nog steeds.... heel hard!! We zijn niet de enige toeristen. We zitten in totaal met 15 toeristen op de boot. Per twee (auto) stoelen een tafeltje voor je. Toilet aanwezig en je kan ook lopen op de boot. Goed te doen, alleen die regen.... Gelukkig zijn ook de zijkanten van de boot met plastic dicht. Na een paar uur stopt het met regenen en kan het plastic opgerold worden en kunnen we genieten van het prachtige uitzicht over de Mekong Rivier. We hebben de eerste dag 1 stop onderweg bij een dorpje. Echt hele arme mensen. Echt niet te geloven dat je zo kan wonen...
We overnachten in Pakbeng. We hebben dan een tocht van 8 uur erop zitten. Hotel is goed en we eten 's avonds in een van de vele restaurantjes. De ober spreekt zelfs nederlands. En best goed ook nog.
De volgende dag om 06:30 uur ontbijt want de boot vertrekt al om 07:15 uur (hoezo vakantie??!!)
Het is mooi weer!! Tom en Sophie kopen nog snel een super grote chocolade muffin. En dan weer de boot op.
De eerste stop is na een paar uur varen. Het is een dorpje waar de vrouwen zelf katoen maken en daar weer doeken/sjaals van maken. Uiteraard worden die ook verkocht :) Verder is het weer een heel arm dorp... De ligging is prachtig, tussen de bossen en aan de Mekong rivier. Maar dat is dan ook het enige.
De lunch op de boot is weer prima. De tweede stop is bij een beroemde grot waar heel veel boeda's in staan. Een tempel dus.
Om 16:00 uur komen we aan in Luang Prabang. Nog een klein stukje met de Tuk Tuk en dan zijn we bij ons hotel - My dream hotel.
Het is een mooi hotel. De kinderen hebben een de-luxe kamer en wij een bungalow. Verschil moet er wezen :) We horen al Nederlandse kinderen, dus misschien hebben Tom en Sophie wat aanspraak morgen in het zwembad.
Na te hebben gedouched gaan we met de (gratis) hotel shuttle naar het "centrum". Het hotel heeft ook gratis fietsen te leen. Die pakken we morgen. Met de fiets is het zelfs korter omdat er een speciale fietsbrug is.
Luang Prabang is super leuk. Heel veel restaurantjes en cafeetjes en winkeltjes. Allemaal in hele mooie oude gebouwen met heel veel hout. Leuke terrasjes. Ook is er een avondmarkt, waar we natuurlijk moeten gaan shoppen.
Morgen gaan we op onderzoek uit - op de fiets. Nu gaan we met een goed gevulde buik slapen.
Sawadee.

• 13 Juli 2013 - 20:10

Joke Van Beek:

hallo vriendjes
    net thuis gekomen, waren dus heel de dag in huizen.
    las ik jullie sms met het laos nr,ik ben beniewd gaa het morgen proberen.
    wat n verhaal in de regen, wat vonden tom sophie er van?
    maar nu lekker slapen in je dream hotel.
    hopenlijk spreken we elkaar morgen.liefs mama xxxx

• 14 Juli 2013 - 11:17

Sandra :

Wat een avontuur en een indrukken wat jullie weer opdoen. Het is ook niet te bevatten hoe die mensen zo primitief kunnen leven. Vaak in een hutje met een golfplaat als dak (Cambodja). Na een aantal dagen primitief verlang ik toch wel weer naar luxe. Gelukkig kan dat bij ons dan weer. Jammer dat het zo veel regent en jullie minder van de omgeving hebben kunnen genieten tijdens de boottocht maar het had waarschijnlijk ook weer andere charmes. Hopelijk zal het de komende tijd blijven bij een korte stortbui tussendoor. Angela, ik ben benieuwd naar jullie volgende reisverhalen. Geniet van Luang Prabang. xxx Sandra