Vliegend naar onze boomhut! 3 dagen in de jungle - Reisverslag uit Champasak, Laos van Dekuijltjes - WaarBenJij.nu Vliegend naar onze boomhut! 3 dagen in de jungle - Reisverslag uit Champasak, Laos van Dekuijltjes - WaarBenJij.nu

Vliegend naar onze boomhut! 3 dagen in de jungle

Door: Angela

22 Juli 2013 | Laos, Champasak

Na ons relaxte verblijf in Luang Prabang staat ons heel wat anders te wachten. (Gevlogen van LP naar Pakse. 1 nachtje in Pakse geslapen, meer heb je ook niet nodig)
Dag 1.
Donderdagochtend opgehaald door de gids Loy van Tree Top Explorer. Op het kantoor onze grote rugzakken achtergelaten en 3 kleine rugzakjes mee voor de komende 3 dagen. Kennisgemaakt met de overige deelnemers: een Russische moeder met haar 11 jarige zoontje - een Belgisch gezin met een zoon van 15 jaar, een Rus, en 2 'wild guys' uit Amerika en Australie. 12 deelnemers en 6 gidsen.
Na ruim een uur met de minivan te hebben gereden komen we aan bij het dorp. Vanwege het slechte weer (regen,regen) krijgen we hier de lunch en niet in de jungle. Na de lunch krijgen we onze 'tuigjes'. Wat is een tuigje? Daar kun je aan hangen/in zitten om te kunnen ziplinen. Je bent ingesnoerd om je benen, om je heup, om je schouders en een haak aan de voorkant. En er zitten 3 haken aan die je aan de zipline vast kunt maken. Iedereen moet hetbtuigje al aan doen. Met de tuigjes aan en rugzak op beginnen we aan onze tocht richting eerste zipline. Vandaag doen we een aantal ziplines en canapy walks. Een zipline is een ijzeren kabel die hangt tussen 2 bomen heeeeeeel hoog boven een ravijn, dal of voor een waterval. Je start vanaf een houten plateau, de gids maakt je vast aan de kabel en dan gaaaaaaaaaan. Aaaaahhhhh, spannend. De eerste keer is best eng. Blijf ik wel in mijn tuigje hangen? Houdt de kabel het wel? Oh ja, je hebt ook een rem. Dat is een houten stokje met aan de bovenkant een haak. Die haak kun je aan de kabel haken en dan rem je af. De gids die aan de andere kant staat te wachten geeft aan of je moet remmen. Niet te hard natuurlijk want dan blijf je halverwege hangen - haha. En dan moeten ze je komen halen terwijl je boven het ravijn hangt...
Ook niet te zacht remmen want dan vlieg je met volle vaart op het plateau.... Ja,ja ziplinen is nog best moeilijk. De canapy walks zijn ook wel spannend. Een ijzeren kabel om op te lopen en een ijzeren kabel boven je waar je aan vast gehaakt zit en die je ook moet vasthouden. Tegen 1630 uur komen we aan in het kamp waar we 2 nachten gaan slapen. Hier zijn een aantal boomhutten, alleen te bereiken via een zipline, en het restaurant. Helaas geen warme douche. Dus douchen in de waterval die naast het kamp is. Bbrr, koud. Maar heerlijk om alle modder van je af te wassen en je haar te wassen. We eten gezamenlijk met de groep. Om 2100 uur moet iedereen verplicht naar bed. De gidsen (2) gaan met je mee om je naar je hut te brengen. Ziplinen in het donker! 'S nacht kun je dus niet je boomhut uit! Gelukkig is er wel een wc in de hut aanwezig. Wat een herrie maakt zo'n waterval :)
Dag 2
'S ochtends worden we weer door de gidsen opgehaald voor het ontbijt. Om 10:00 uur beginnen we aan onze volgende tocht.
Deze keer maar 1 klein rugzakje mee. We moeten behoorlijk veel klimmen en klauteren en allemaal omhoog...Over boomstronken, onder boomstronken, door riviertjes, door de modder, over rotsen, over bamboe. Echt heeeeeeel vermoeiend. Uiteindelijk komen we aan bij een waterval. Hier stoppen we om te lunchen. De tafel is een rotsblok waar bananen bladeren opgelegd worden. Je stoel is je helm. Je kan zelfs nog een duik nemen in de waterval. Na de lunch vervolgen we onze weg. Met ziplinen en loopbruggen. En dan komen we uit bij de langste zipline... 450 meter lang! Wauw.... Er gaat altijd 1 gids als eerste naar de overkant. De gidsen zijn net aapjes. Zij hebben een ander tuigje aan en kunnen dus op hun kop aan de kabel hangen. Wat ze ook regelmatig doen en dan heel hard gillen - haha. Nou daar gaan we dan, 450 meter lang zippen. Wat een uitzicht heb je dan over de vallei! Hoe hoog? Heeeeeel hoog!!! Na een hele zware dag zijn we rond 1630 uur weer terug in het kamp. Douchen in de waterval, eten, wat kaarten en kletsen en om 2100 uur weer naar bed. 'S nachts regent het iedere keer flink. Gelukkig is het overdag droog. Maar omdat het zo vermoeiend is zijn je kleren wel nat....niet van de regen maar van het zweet of van het water van de waterval.
Dag 3.
Laatste dag. Dus alle rugzakjes moeten weer mee vandaag. Droge kleren aan (voor zover ze droog zijn dan) en alle natte kleren in de rugzak. Ruikt heerlijk, kleren die al 2 dagen nat zijn. Want drogen doet het hier niet in de jungle..
We beginnen met 1,5 kilometer omhoog klauteren. Heerlijk...:(
De gidsen zijn super aardig want als je wil nemen ze je rugzak over. Terwijl ze zelf natuurlijk ook al een rugzak hebben. Vandaag geen ziplinen meer. Wel kabels om overheen te lopen, over het ravijn. En dan...... muurkletteren. Oh jee, nee. Een 30 meter hoge rots met ijzeren haken erin. Ja, omhoog klauteren terwijl je vastgehaakt zit aan een kabel in de rots. Oh my god... Wie heeft deze trip geboekt? We krijgen uitleg door Loy. Het ziet er simpel uit... Ik ga als tweede omhoog. Het eerste stukje omhoog en naar rechts valt mee. Maar dan moet je het hoekje om.. Waar zit de haak? waar kan ik mijn voet neerzetten? Oh, geen haak ... Je voet moet op de rots staan... Ga ik dan niet uitglijden..? Nee dus. Het gaat allemaal goed. Hoekje om. Weer een stukje naar rechts. Dan weer een stukje omhoog. De rots opklauteren. Naar links lopen, onder een rots door. En weer een stukje naar rechts en omhoog. We zijn bovenaan. Yeah, we did it!! Heel spannend maar ik vind het minder inspannend dan omhoog lopen/klimmen met een rugzak. Iedereen komt veilig boven. Sophie vond het zo spannend dat ze moest huilen toen ze bovenaan kwam. Tom wilde nog wel een keer...
Nog een paar uur lopen en dan zijn we weer terug in de bewoonde wereld. We lunchen bij het startpunt en dan met een busje weer terug naar Pakse stad. Het gezellige Belgische gezin (Hilde, Patrick en Frederick) slapen in het zelfde hotel. Dus we rijden met 1 auto naar The River Resort.
De afgelopen 3 dagen waren heel....byzonder. Om met Sophie haar woorden af te sluiten. "Ik ben zo blij dat het voorbij is dat ik alleen maar moet lachen van blijdschap"

• 22 Juli 2013 - 09:02

Angelique:

Wauw wat een belevenis was dat!! Echt zo stoer. Knap dat jullie het allemaal voltooid hebben want het lijkt mij ook wel super eng. Jullie komen gespierd en met een topconditie terug!! Ben benieuwd naar de foto's. Liefs xx

• 22 Juli 2013 - 09:02

Angelique:

• 22 Juli 2013 - 09:07

Keesenjokevanbeek@telfort.nl:

vreselijk a 0ns sophieke volgens mij droomt zij er s nachts van.
    ja je bent jong en je wilt eens wat .....
    hopenlijk rusten jullie nu nog even lekker uit.
    en kees met zn been,ging dat allemaal wel goed?
    ik zal blij zijn als jullie weer veilig thuis zijn.
    lieve groetjes mama bonmama oma. xxxxxxxx

• 24 Juli 2013 - 18:24

ANKIE :

Lieve A K S en TOM,

Het is goed dat ik het allemaal niet weet wat jullie doen!
    Wat spannend allemaal.
    Maar jullie durven ook alles!
    Ik doe het jullie niet na.
    Goed dat ik het van te voren allemaal niet wist!
    Na al dat zeplinen hebben jullie wel een massage verdiend.
    Jammer dat jullie toch nog vaak regen hebben.
    Probeer ook nog wat uit te rusten.
    Kees pas wel op je been, dat je hem niet te veel belast.
    Het is hier hittegolf
    Nu op naar de volgende bestemming.

Liefs Bert en Ankie